Розробки уроків


Урок 1. Математика - 1 клас
Урок 2. Українська мова - 3 клас
Урок 3. Навчання грамоти (читання) - 1 клас
Урок 4. Літературне читання - 3 клас

                     


                   Урок - казка       
   з літературного читанн
3 клас

                                    

Тема уроку.    Н. Забіла «Кожен місяць, кожну пору…»,
                                «Чотири пори року».

 Мета уроку.  Формувати уміння визначати особливості кожної пори 
                                року, помічати сезонну красу природи; удосконалювати
                                навички орієнтуватися в змісті твору, уміння добирати
                                необхідний текст до малюнків, зв’язно висловлювати
                                свої думки; збагачувати словниковий запас учнів; роз- 
                                вивати навички читання: правильність, швидкість, сві- 
                                домість, виразність;виховувати спостережливість, роз-
                                вивати творчу уяву, образне мислення, любов до при-
                                роди.

 Обладнання.  Таблиця «Читай швидко, вимовляй чітко», рамка «Чи-
                                тай правильно!», матеріал для роботи в групах, картини
                                «Пори року», музичний інструмент, музичний запис
                                твору Вівальді «Пори року», презентація.

Тип уроку.       Урок- казка.
                                                           
                                                               Хід уроку
 I. Організаційний момент
Вчитель.
        -Добрий день!- кажу, діти, я вам. Доброго здоровя бажаю гостям.
Учні.
        Добрий день Вам, наш учителю,
        Добрий день вам, добрі люди.
        Хай вам щастя й доля буде!
        Не на день і не на рік,
        А на довгий- довгий вік!
1-ий слайд
Вчитель.
        До уроку всі готові?
        Ну, тоді розпочинаймо
        Урок літературного  читання!
2-ий слайд
1. Створення емоційного фону уроку.
-Сядьте, діти, в зручне положення і підніміть руку так, як для відповіді. А тоді повернемо долоні до мене і постараємось відчути дотик тепла наших рук і сердець. Я дуже хочу, щоб все найкраще, що йде від мого серця передалось і вам, і ми порозумілися на цьому уроці, в нас з вами залишились приємні враження. Щиро дякую!
 II. Мотивація навчальної діяльності
3-ий слайд
        Наш урок сьогодні казка.
        Тож, послухайте, дітки, будь ласка.
        Що за казочка така.
        На урок до нас прийшла.
4-ий слайд
        У старовинному палаці жила королева Вередуля.
5-ий слайд
        Одного дня, напередодні Нового року, королева віддала наказ: «При-нести у палац повний кошик підсніжників. А хто першим принесе квіти, отримає винагороду.»
- Чи здогадались ви, як називається казка? («Дванадцять Місяців».)
- Правильно. Памятаєте, як розвивались події у цій казці?
6-ий слайд
  (На середину класу виходить автор, дівчинка, мачуха.)
Автор.
        Почула це вдовиця і послала в ліс пасербицю.
Мачуха.
        Я даю тобі наказ:
        В мандри вирушай- но враз.
        Ось тобі кошик,
        в ліс біжи скоріш.
        Та без підсніжників не вертайся:
        не пущу і на поріг.
Дівчинка.
        О, та на вулиці зима!
        Підсніжників в лісі ще нема!
        Що ж мені робити?
Мачуха.
        Думай ти про це сама.
        І спіши, бо час не жде.
Дівчинка.
        Каже- значить треба йти
        І загадане знайти.
- Допоможем дівчинці Добряні?
        Ми разом з героїнею помандруємо у казкову подорож через Країну Читання. Ви зможете допомогти їй потрапити до братів- Місяців, назбирати  підсніжників і повернутись додому, працюючи на уроці старанно і плідно, виконуючи завдання, долаючи перешкоди.
- Вирушаймо у подорож!
 Отже, щасливої подорожі!
 III. Розчитанка
1.Вправи на правильне дихання під час читання, чітку вимову.
7-ий слайд
Перешкода «Розминалочка».
(Перша перешкода з якою зустрілась Добряна на шляху до братів-Місяців «Розминалочка»).
- Діти, як артисти розспівуються, так і ми зробимо невеличку розминку для нашого ротика, щоб він був слухняний при читанні.
а) Гра «Пісенька нот».
Молодці! Ви справжні артисти.
8- ий слайд
 б) Таблиця для розчитування «Читай швидко, вимовляй чітко».
(Читання складів на таблиці, обєднання їх у слова.)
зем
ра
кра
кві
ча
нить
лує
ми
лю
са
ля
дість
бри
рує
тує
доб
ро
бов
*Читання складів учнями хором.
  9- ий слайд
               Земля                                      радість                 
                 краса                                       квітує
              любов                                      бринить
              добро                                       милує
*Читання слів учнями «естафетою».
(Учень читає два слова і передає естафету іншому учневі за бажанням.)
        Молодці! Швидко справились із завданням, допомогли дівчинці подолати перешкоду.

IV. Перевірка домашнього завдання
8- ий слайд
Перешкода «Перевірялочка».
( По дорозі Добряна потрапляє у густий ліс. Щоб дівчинка не заблукала у лісі, нам потрібно подолати перешкоду «Перевірялочка»).
1. Вправа «Мозковий штурм».
- Із творчістю якої поетеси ми познайомились на попередньому уроці? (Із творчістю Наталі Забіли.)
- Для кого писала свої твори Наталя Забіла? (Дітей.)
- Як називається перша книга «поетеси»? («Ясочина книга».)
- З яким її твором ми познайомились на попередньому уроці? («Хто сильніший?».)
(Щоб перевірити, як учні підготували домашнє завдання, проводжу тестування.)
                                               Тестування
 1. Твір «Хто сильніший?»- це …
а) оповідання;
б) авторська  казка;
в) байка.
2.Як звали хлопчика?
а) Максимко;
б) Коля;
в)Костик.
3. Хто посперечався?
а) Хмара і Вітер;
б) Сонце і Дощ;
в)  Сонце і Вітер.
4. В який клас ходить Костик?
а) 5 клас;
б) 3 клас;
в) 4 клас.
5. Хто переміг?
а) Сонце;
б) Вітер;
в) Сонце і Вітер.
Взаємоперевірка.
- Обміняйтесь листочками і перевірте правильність виконання завдання, порівнюючи з відповідями, записаними на моніторі.
10- ий слайд
1) б;      2) в;     3) в;      4) б;       5) а.
- Хто допустив 2 помилки? 1 помилку?
        Молодці!  Старанно вдома опрацювали твір «Хто сильніший?».
 V. Повідомлення теми і мети уроку
11- ий слайд
Перешкода «Зустрічалочка».
 (Добряна перейшла густий ліс, а на зустріч біжить вовк. Щоб вовк не з’їв дівчинку, нам потрібно подолати перешкоду «Зустрічалочка»).     
 На сьогоднішній урок я запросила гостей. Зустрічаймо їх.
 (Під музичний супровід твору Вівальді «Пори року» входять до класу діти в костюмах Весни, Літа, Осені, Зими.)
- Щоб дізнатися, хто до нас завітав, треба послухати слова гостей.
(Гості читають вірші, а учні відгадують відповідну пору року.)
Весна.
 Це куди подівся сніг                                                                   
З гірки біля дому?
Він струмочками побіг ,
Не здоженеш ніколи.
Гляньте, льоду вже нема
І нема морозів.    
А струмок веде свою
Пісеньку в дорозі.
Літо.
Теплий, довгий- довгий день.
Повна миска черешень.
Достигає жовтий колос,                                          
Демонструє коник голос.
І суничка дозріває-
То коли це все буває?
Осінь.
Сумно у гаях блукаю,
Жовті шати одягаю.
Золотисту стелю постіль-
Жду сестрицю білу в гості.
Зима.
Там, де недавно латаття цвіло.
В гості побігла стежка в село.
І розмалюють лід ковзани  
 Там, де гойдала хвиля човни.
Річка сховалась- була і нема,
Замурувала річку …. (зима).
- Як звуть наших гостей? (Весна, Літо, Осінь, Зима.)
Але наші гості прийшли не з порожніми руками, вони принесли для нас різноманітні завдання.
Завдання від веселої Весни.
 Гра «Посперечаймося».
 Я говоритиму твердження, а ви відповідайте- так чи ні.
- Улітку Микола катався на ковзанах. (Ні.)
- Навесні з’являються перші квіти. (Так.)
- Восени кури відлітають у теплі краї. (Ні.)
- Узимку земля вкрита білим снігом. (Так.)
Завдання від теплого Літечка.
Гра «Загадай- я відгадаю.»
Прохолодно. Жовкне листя.
Горобина у намисті.
Птах у вирій відлітає.
В яку пору це буває?   (Восени)
 Ясне сонечко пригріло,
Розігнало довгі сни,
В рівчаках заклекотіло-
Все діждалося ….          (весни).
 Сонце дуже припікало,
Встигли ягоди дозріти.
Ми купались, засмагали,
Бо було чудове …          (літо.)
Завдання від працьовитої Осені.
Гра «Пори року- місяць».
 - У які пори року та в які місяці:
квітнуть проліски;  (весною- березень, квітень)
достигають вишні; (літом-червень)
збирають урожай овочів; (восени- вересень, жовтень)
летять у вирій птахи; (восени- кінець серпня, вересень, жовтень)
Завдання від холодної Зими.
Гра «Четвертий зайвий».
Березень, травень, січень, квітень.
Жовтень, серпень, вересень, листопад.
Лютий, грудень, січень, квітень.
Жовтень, серпень, червень, липень.
 - Як одним словом можна назвати весну, літо, осінь, зиму? (Пори року.)
        Молодці! Відгадали!
        Перешкоду подолали!
12- ий слайд
    (Іде Добряна  зимовим лісом, милується його красою).  
Приваблює, чарує, кличе у подорож матінка- земля. Співає, дзвенить, бринить, квітує, звеселяє, пригощає. Дарує поетам можливість описати її словами. А кожен бачить її по-різному,чарівну й привабливу.
Ми сьогодні можемо у цьому переконатись самі.
      Ось послухайте.   
    VI. Опрацювання вірша Наталі Забіли «Чотири пори року»
1.Читання вірша.
Диктор- учень класу.
2. Перевірка первинного сприймання.
- Які пори року описує поетеса у своєму вірші?
13-ий слайд
3. Технологічна підготовка до читання.
а) Читання колонок слів і висловів.
        Лине                           плантацій
        рясно                          цукроварні
        буйно                          день при дні
        турботи                      йде на лад
        малюки                      по всіх усюдах
 * Читання за вчителем «луною».
 б) Дібрати синоніми до слів:
лине (лунає, звучить)
турботи (клопоти, справи)
малюки (діти, дітлахи)
в) Пояснення  значень слів і висловів.
 Плантацій- великі ділянки землі.
Цукроварні- цех на цукровому заводі, де переробляють цукор.
День при дні- кожного дня.
По всіх усюдах- всюди, скрізь.
14- ий слайд
Перешкода «Читалочка».
(Погляньте, яка звіялась хуртовина. Нам потрібно подолати перешкоду «Читалочка» і хуртовина стихне.)
- Доберіть синоніми до слова хуртовина? (Сніговиця, завірюха, заметіль, за-вія, віхола, завюга, стужа.)
4. Читання вірша учнями «ланцюжком»  (парами).
Вправа «Інтервю з учнями».
- Що ж то за молодиця вийшла в поле залюбки? (Осінь.)
- На що схожий цей твір Н. Забіли?(Вірш- казку і безконечник.)
- Чим цей вірш нагадує казку?(Дійові особи, пори року, які описано у вірші,
порівнюються з людьми.)
- Що із прочитаного у вірші ви могли б сприйняти зором?
- А що- відчути слухом?
- Який настрій викликав вірш? (Веселий.)
     Любов до природи, отой веселий настрій, який Н. Забіла передає у вірші,відчувається всіма від малого до великого. Читаючи вірш, в душі оживає ве-лика любов до природи. І наш обов’язок- берегти природу.
5. Читання «рибкою»(мовчки, але губи рухаються).
Завдання. Зєднайте словосполучення.                                                                                                     - З ким порівнюється кожна пора року?
Весна                                гарна дівчина
Літо                                   бабуся лагідна
Осінь                                маленька  дівчинка
Зима                                 молодиця
 VII. Фізкультхвилинка
Читали, читали, за всім слідкували.
А очі, в маляток, втомлятися стали.
Їм слід відпочити. То ж зробим зарядку.
Сідайте зручніше й усе по порядку:
Очі закрили. Ви бачили ніч?
Відкрили, закрили. Ще раз повторили.
Тепер подивіться то вправо, то вліво,
Вгору та вниз. Ще раз повторімо.
Дивіться, малята, синіє там даль.
А гляньте на носі не всівся комар?
І знову очима поведіть вправо, вліво.
Усі відпочили? Берімось за діло.
 6. Гра «Стоп! Вперед!»
                                                         Хід гри
Учень читає текст. Учитель промовляє «Стоп!» і задає учневі запитання за
змістом прочитаного. Потім учитель промовляє «Вперед!» і читати продовжує інший учень.
15- ий слайд
(Молодці! Ви так виразно читаєте, що хуртовина починає стихати).
 VIII. Вправи на розвиток техніки читання
1. Пошукове читання.
а) Знайдіть і прочитайте слова- прикметники, які описують кожну пору року.
    Продовжіть ними речення:
«Дівчинка Весна … , …» (весела, гарна, кучерява, маленька).
«Дівчина Літо … , …» (гарна, струнка, хороша).
«Молодиця Осінь … , …» (працьовита, щедра).
«Бабуся Зима … , …» (лагідна).
 б) Розгляньте малюнки у підручнику.
-Кого зображено на малюнках?(Маленьку дівчинку Весну, гарну дівчину Літо, молодицю Осінь, бабусю Зиму.)
- Якими рядками вірша ви б  їх підписали?.
 Дівчинка Весна.    («Весела, гарна й кучерява
                                    маленька дівчина Весна
                                   біжить, сміється, сіє трави,
                                   і пісня ллється голосна.»)
Дівчина Літо.           («Це не дитя вже- подивіться
                                     на гарну дівчину струнку!
                                     Вона збирає полуниці
                                     і стиглі вишні у саду».)
Молодиця Осінь.    («Турбот і справ у неї досить,
                                     в роботі їй не заважай:
                                     це працьовита й щедра Осінь
                                     збирає добрий урожай.»)
Бабуся Зима.            («Вже зникла дівчина колишня,
                                      І молодиці вже нема
                                   (і  тільки бродить в білій тиші
                                   дабуся лагідна- Зима.»)
2. «Читай правильно!» Робота з рамкою.
     Діти накладають рамку на частину тексту, яка їм сподобалась найбільше,
     і працюють за вказівками на рамці.  
                                                        Читай правильно!
 

                                                             130 мм           

1.                                         Знайди в тексті місце, яке тобі найбільше сподобалося.
2.                                       Наклади цю рамку.
3.                                       Затули свої вуха і читай швидко.
4.                                       З кожним разом прискорюй темп.
5.                                       Відкрий свої вуха і прочитай ще.
6.                                       Повідом про готовність.
16- ий слайд
Перешкода «Складалочка»
  (Хуртовина стихла, але намело великі кучугури снігу. Дівчинка зможе їх перейти, коли ми подолаємо перешкоду «Складалочка») .    
     Зараз я пропоную вам об’єднатись у 4 творчі групи. Кожна група отримає завдання, опрацює його і познайомить нас із своїми висновками.
         Давайте об’єднаємось у  чотири групи «Весна», «Осінь», «Зима», «Літо».
                                 Правила роботи в групі
 1. Уважно слухай того, хто говорить.
 2. Не принижуй! Не критикуй!
 3. Поважай інших.
 4. Взаємна повага.
 5. Стеж за часом.
Завдання для «Весни».                                                                                       
Складіть павутинку до пори року в дії, у праці.
Завдання для «Зими».             
Складіть павутинку до пори року в дії, у праці.
Завдання для «Літа».
 Показати картини кожної пори року.
 Коли б ви зустріли дівчинку, яка йде на галявину із сачком і фотоапаратом, щоб ви їй порадили?
Завдання  для «Осені».
  Вправа «Трихвилинне есе».
- Пофантазуйте! Як можна продовжити вірш- казку?
17- ий слайд
- Молодці, діти.Ви справились із завданням швидко. Добряна зустрілась з братами- Місяцями, не потрапивши у біду. А допомогли їй в цьому ви, своєю старанною працею.
(Діти одівають маски і співають.)
                                  Гори, гори ясно,
                                  щоби не погасло.
                                  Гори, гори з тріском,
                                   Хай за переліском.
                                 Хай в полях пшениця густо колоситься.
                                   Хай  зоря у небі ясно засвітиться.
                                 В полі жито родить.
                                   Добрі будуть діти.
                                 Рід людський славиться.
                                   На многії літа.
                                 Гори, гори ясно,
                                 Ніколи не гасни.
        Діти, хай у ваших сердечках ніколи не гасне вогник доброти, любові. І тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя .         
                   Давайте дружно жити,
                   Щоб легко всім було,
                   І кожного любити,
                   Усім нести добро.
 IX. Підсумок уроку
18-ий слайд
Перешкода «Завершалочка»
         Наша казкова подорож  закінчилась. Ми повернулись у клас.
- Чи сподобався вам подорож?
- Що найбільше сподобалось ?
- Яка перешкода була найцікавіша?
        Ви сьогодні гарно працювали, оцінки отримують … .
 X. Домашнє завдання  (диференційовано)
Самостійно опрацювати вірш Н. Забіли «Кожен місяць, кожну пору».
Намалювати ілюстрацію до вірша «Чотири пори року».
Вправа «Взаємні запитання»
19- ий слайд
         Дітки, я дарую вам цей кошичок підсніжників, щоб ви завжди пам’ятали:  їх потрібно берегти, не зривати, а тільки милуватись. Тому що  їх дуже мало, вони на межі зникнення і занесені до Червоної книги України.
                                Молодці!  Дякую за роботу.





                                                        


                                        

Немає коментарів:

Дописати коментар